Senere var DR Nyheder på besøg og filmede 3.-4. klasse, mens eleverne fortalte om deres holdning til relevansen af at arbejde med programmering og micro:bit. Indslaget blev sendt i 21.30 TV-Avisen (starter ved 19:51).
Hensigten med Ultra:bit projektet er at vække børnenes interesse for teknologi og måske inspirere dem til at få nogle evner, der i høj grad bliver brug for på fremtidens arbejdsmarked. I denne forbindelse er der stort fokus på også at få inddraget pigerne, da det ikke er givet, at det mest er drenge, der optaget af digital teknologi og dimser. Under DR Nyheders besøg blev blandt andet 4. klasses elev Sarah Rysholt Jacobsen interviewet. Hun forklarede, at det svinger fra hver programmeringsopgave, om det er drengene eller pigerne, der har lettest ved at betjene minicomputeren: “- Nogle gange er det drengene i klassen, der har brug for hjælp, og andre gange er det pigerne. Jeg tror, at pigerne og drengene i klassen interesserer sig lige meget for programmering”. Hele artiklen kan læses her: Piger vil også programmere – stik imod, hvad forældrene tror
For at markere startskuddet for Ultra:bit var der arrangeret en større happening i København, hvor 10 elever fra landets 4. klasser havde programmeret deres micro:bit’s til at overtage styringen af Langebro. Fra Bislev Skole deltog Helena Tymm-Andersen. Midt formiddag åbnede børnene med deres teknologi en af Danmarks mest befærdede broer. “Dagens åbning af Langebro er et tydeligt billede på, hvilken kraft og hvilke muligheder teknologien rummer, når børn ikke kun forbruger teknologi, men også lærer selv at styre teknologien” siger Morten Skov, redaktør for Børn i DR Medier. Læs artikel Børn åbner Langebro med ultra:bit og se video Børn åbner Langebro med ultra:bit
Bislev Skole ser frem til at køre projektet de næste 3 år, hvor micro:bitten vil følge de nuværende 4. klasses elever. Micro:bit’en tænkes med jævne mellemrum brugt i den daglige undervisning. I løbet af perioden vil DR komme med et væld af undervisningsforløb, hvor skolens lærer Mikael Jensen har været med til at udtænke nogle af dem. Allerede i starten af oktober vil 4. klasse også deltage i en Krea-code-kamp i Aalborg, hvor de skal kode løs sammen med en masse andre 4. klasser.